Jakie samochody lubią instalację LPG?

Auta z instalacją LPG

Do niedawna mówiło się, że są samochody, które niezbyt dobrze tolerują instalację gazową i takie, które doskonale znoszą zagazowanie – pracują wręcz lepiej na LPG niż na benzynie. Obecnie w związku z dużym wyborem różnych typów i producentów instalacji gaz da się zamontować praktycznie w każdym aucie. W jakich modelach będzie to najprostsze? Dlaczego w ogóle wstawiać LPG? I ile to kosztuje?

Instalacja gazowa w samochodzie to dobre rozwiązanie wtedy, gdy chce się zdecydowanie obniżyć koszty tankowania i jednocześnie zwraca się uwagę na kwestie związane z ekologią. Większość kierowców, którzy wstawiają auto gaz, docenia zwłaszcza możliwość oszczędności. Nawet teraz, kiedy ceny wszystkich rodzajów paliw zdecydowanie rosną, LPG kosztuje mniej więcej połowę tego co benzyna lub diesel.

Opłacalność instalacji gazowej

Trzeba tylko pamiętać, że instalacja LPG wymaga inwestycji na początku. W większości przypadków koszty wstępne zamkną się w 3 lub 4 tysiącach złotych (mowa o silnikach 3- lub 4-cylindrowych i LPG IV generacji), ale w niektórych samochodach montaż gazu wymaga wydatku rzędu 7 czy 8 tysięcy złotych (LPG V lub IV generacji). Z drugiej strony starsze modele aut da się przerobić na gaz już za 2 tysiące złotych (LPG III generacji). W praktyce inwestycja może się zwrócić już po paru miesiącach, o ile rzeczywiście pokonuje się średnio po 2–3 tysiące kilometrów miesięcznie.

Czy warto rozważyć przerobienie auta na gaz? Skorzystaj z kalkulatora i sprawdź opłacalność: https://gazeo.pl

Silniki dobrze tolerujące gaz

Jakie silniki bardzo dobrze znoszą zagazowanie? Wtedy, kiedy na rynku królowała III generacja LPG, mówiło się, że najlepiej do gazu nadają się jednostki do 2 litrów pojemności. Teraz, gdy dostępne są również V i VI generacja, LPG da się bez problemu wstawiać również w samochodach z większymi silnikami, w tym z wersjami widlastymi.

Gaz doskonale tolerują jednostki z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu, ale nie jest to warunek konieczny. LPG montuje się także w silnikach z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi.

Jeżeli mimo wszystko kierowca ma wątpliwości, może sprawdzić czy producent oferował dany model w wersji z fabryczną instalacją gazową. Wbrew pozorom wiele marek stosuje to rozwiązanie w swoich samochodach. Wśród nich można wymienić m.in. Volkswagena, Dacię oraz Renaulta.

Pompa LPG na stacji benzynowej

Przykładowe modele po instalację LPG

W których autach na pewno bez problemu da się zamontować gaz? Na przykład w pojazdach grupy Volkswagen z benzynowymi jednostkami MPI (1.0, 1.2, 1.4, 1.6 i 2.0 l), w tym w Skodzie Rapid i Skodzie Fabia z silnikami 1.0 l. Poza tym we francuskich samochodach takich jak Dacia i Renault z silnikami 1.4 i 1.6 oraz 1.0 Tce. Zagazowanie bardzo dobrze znoszą również Ople Corsy oraz Astry z 1.2 lub 1.4 Twinport, a także Zafiry i Insignie 1.4 Turbo.

LPG poleca się montować w Fiatach i Alfach Romeo z jednostkami 1.4 T-jet 120 lub 140 KM oraz w Fiatach i Jeepach z 1.6 E-Torq. Wśród amerykańskich marek warto wymienić Chryslera z Voyagerem 3.6 Pentastar o mocy 280 KM, zaś wśród azjatyckich Hondę Civic z silnikiem 1.8 l 140 KM, Hyundaia i30 i Kię Ceed z jednostkami 1.4 MPI, a także Toyotę Auris czy Prius 1.8 Hybrid.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *