Eksploatacja samochodu – co i jak często wymieniać w aucie – infografika

O samochodzie można powiedzieć, że jest to skarbonka bez dna. Jeśli zdecydujesz się na jego posiadanie musisz pamiętać o regularnym dbaniu o niego. Wymiana części, oleju silnikowego, filtry paliwa i powietrza, zadbany układ hamulcowy, regularny przegląd. To jedne z nielicznych elementów o których jakość należy dbać, aby przemieszczanie się pojazdem było bezpieczne i komfortowe. Problemy z samochodem rodzą się z wielu przyczyn. Zazwyczaj są to złe decyzje kierowcy. Oszczędność na częściach czy rzeczach w przypadku których istotna jest jakość, nieregularna wymiana płynów eksploatacyjnych, wybór złych części. Zobacz o co należy zadbać posiadając swój samochód.

Olej silnikowy i filtr oleju

Każdy producent proponuje wymianę oleju silnikowego po innym okresie. Rynek proponuje oleje, które można wymieniać po przejechaniu dużej ilości kilometrów, to mimo tego najodpowiedniejszym czasem, kiedy należy to zrobić będzie moment, w którym przejedzie się ok. 10 tysięcy kilometrów. Takie rozwiązanie jest najbezpieczniejsze oraz najtańsze. Patrząc na zadaniowość oleju silnikowego, który odpowiada za chłodzenie silnika, zapobiega zabrudzeniom produktami spalania i zwalcza wilgoć w silniku, dbanie o jego jakość jest bardzo ważne. Jeśli olej zbyt długo nie będzie wymieniany zamieni się w smolistą ciecz, która będzie pozbawiona jego właściwości. Samodzielnie należy kontrolować ilość oraz kolor oleju silnikowego. Wymienianie go po przejechaniu 15, maksymalnie 20 tysięcy kilometrów, to obowiązek. Samodzielne sprawdzenie oleju nie należy do trudnych zadań. Należy postawić samochód na płaskiej powierzchni. Silnik musi być zimny. Zanim uruchomi się samochód należy wyjąć bagnet, wyczyścić go i ponownie włożyć. Po włożeniu znów wyciągnąć i sprawdzić na miarce ilość oleju, jego konsystencje i kolor. Jeśli jest go za mało, można go dolać. Jeśli zrobił się czarny, to znak że pora na szybką wymianę. Zbyt mała ilość oleju lub zła jakość może doprowadzić do zatarcia silnika.

Klocki hamulcowe, tarcze

Klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe, to dwa elementy składające się na układ hamulcowy, którego sprawność jest kluczowa podczas bezpiecznej jazdy samochodem. Ich działanie polega na tarciu, które spowalnia pojazd. Zużywanie się klocków i tarcz, to normalna rzecz. Proces eksploatacji zależy od rodzaju jazdy – może być miejska lub pozamiejska, oraz od stylu jazdy – ekonomicznego lub agresywnego. Klocki hamulcowe wymienia się częściej, niż tarcze. Komputer pokładowy bardzo często sygnalizuje, kiedy wystąpi z nimi jakiś problem. Kiedy klocki są zużyte można usłyszeć charakterystyczny dla nich dźwięk, który można usłyszeć w wyniku niskiej grubości oklein ściernych blaszek dotykających tarcz hamulcowych. Tarcze hamulcowe powinny być wymienione w momencie w którym widać na nich dużo rowów, a ich grubość jest znacznie mniejsza, niż zaleca producent. Niebezpieczne są także tarcze na których widać przebarwienia, które mogą być efektem przegrzania, a najgorszymi są te na których znajdują się pęknięcia i nierówności. Tarcze hamulcowe należy wymieniać ok. co 30 – 50 tysięcy kilometrów. Przyjmuje się, że średnio co drugą wymianę klocków hamulcowych należy wymienić tarczę.

Filtry paliwa, kabinowy i powietrza

Filtry paliwa odpowiadają za oczyszczenie paliwa przed podaniem go do silnika. Kiedy będą zużyte powodują, że do środka mechanizmu wda się więcej zanieczyszczeń, co pogarsza wydajność pracy. Częstotliwość ich wymiany zależy od tego co mówi producent. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi auta. Mniej więcej powinno się je wymieniać co 20 – 30 tysięcy kilometrów. Jeśli samochód pokonuje mniej kilometrów rocznie, należy to robić raz do roku. W przypadku samochodów z dieslem istotne jest aby wymieniać je przed zimą, ponieważ jest to najtrudniejszy okres dla samochodu i w silniku może odkładać się sporo wody. Filtr powietrza oraz filtr kabinowy odpowiadają za to samo. Oba czyszczą powietrze. Różni je to, że filtr powietrza oczyszcza je z zanieczyszczeń podczas zasysania do komory spalania w silniku, a kabinowy robi to samo, tylko że z powietrzem wpadającym do wnętrza samochodu. Filtry powietrza należy wymieniać zawsze wtedy, kiedy widać na nic zanieczyszczenia, czyli średnio co 15 – 20 tysięcy kilometrów. Znajdują się pod maską i dosyć łatwo jest je zlokalizować. Filtr kabinowy jest szczególnie istotny w wymianie u osób, które poruszają się samochodem po miastach. Zatrzymuje on pył, kurz oraz sadzę. Powinno się je wymieniać co ok. pół roku. Ciężko jest jednak określić czas ich wymiany konkretniej, ponieważ zależy to od użytkowania samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *